25.2.2021
Helmikuisena aamuna Inarintien varressa sijaitsevaan Levi Rally Centeriin kokoontuu seitsemän Agnico Eagle Finlandin alueellisen malminetsinnän työntekijää. Ilmassa väreilee jännitystä: talviajokurssi on alkamassa.
”Ajamme viikoittain monenlaisilla keleillä ja teillä – usein niitä ei ole edes aurattu. Kurssilta toivomme saavamme oppia auton käsittelyyn”, sanoo vanhempi malminetsintägeologi Jari Ylinen.
Levi Rally Centerin yrittäjä Jani Ylipahkala sanoo, että normaalissa liikenteessä ei auton äärimmäistä käyttäytymistä voi harjoitella. Täällä sen sijaan sitä voi kokeilla turvallisissa olosuhteissa.
Ennakointi on kaiken A ja O
Monella kurssilaisella on kokemusta vaaratilanteista ja kolareista, joissa toisena osapuolena on ollut esimerkiksi hirvi tai poro. ”Hirvikolarissa tilanne tulee eteen niin nopeasti, että siinä ei ehdi edes jarrupoljinta painaa. Tänään opetellaan jarruttamaan kunnolla”, Ylipahkala sanoo.
Ennen käytännön harjoittelua Ylipahkala korostaa useaan kertaan, että ennakointi ja rauhallinen ajotyyli ovat ratkaisevia tekijöitä liikenneturvallisuudessa: ”Turvallisuus syntyy ratin ja kuljettajan penkin välissä.”
Oikeat varusteet mukaan
Maastoon lähtiessään malminetsijöillä on tietty perusvarustus ajoneuvossaan. ”Meillä on tavallisten liikenneturvallisuuteen liittyvien ja Agnicon määrittelemien varusteiden lisäksi aina riittävästi evästä ja lämmintä vaatetusta mukana. Hätäpaikannin ja tulentekovälineet kuuluvat myös varusteisiin”, kurssilaiset kertovat.
Ylipahkalan vinkin mukaisesti varusteluetteloon liitetään nyt myös muutama halko siltä varalta, että maastossa joudutaan odottamaan apua pitempään. ”Eräs moottorikelkkailija oli lämpimän pitämiseksi joutunut repimään kelkkansa penkkiä nuotioon”, Ylipahkala naurahtaa.
Lumilapion lisäksi hän suosittelee mukaan myös pientä palaa raudoitusverkkoa. ”Se antaa pitoa renkaalle niin, että lumen juuttuneen auton saa irti.”
Lastaa kuorma turvallisesti
Malminetsijät kuljettavat mukanaan usein kuormalavoja ja pienempiä tarvikkeita, mutta onpa lastina joskus kiviäkin. Kurssilla käydään läpi myös kuorman oikea lastaaminen, josta moni meistä usein huolimattomuuttaan ja kiireen vuoksi laistaa.
On hyvä ymmärtää kuorman massan ja sijoittelun vaikutus ajoneuvon käyttäytymiseen. Kuljetettavien tavaroiden huolellinen kiinnittäminen on äärimmäisen tärkeää. ”Pahaa jälkeä voi syntyä, kun lapio lentää auton lavalta tai peräkärrystä vastaantulevan auton tuulilasiin”, Ylipahkala varoittaa.
Jarrutusyllätyksiä
Sitten päästään harjoitusradalle. Aluksi puikkelehditaan peräkkäin aseteltujen kartioiden välistä. Sitten tehtävänä on kiihdyttää tuntivauhti 50 kilometriin ja jarruttaa esteen edessä niin kovaa kuin mahdollista. Jarrutuksen jälkeen este kierretään saman tien.
Kun harjoitusvauhti lähestyy 60 kilometriä, estettä väistäessään auto hipaisee jo lumihankea. ”Jarrutuskokeissa vauhdin ero ei ole iso, mutta sen vaikutus auton hallittavuuteen on merkittävä”, Jari Ylinen toteaa.
Pitemmällä testiradalla kurssilaiset saavat lisätä vauhtia ja harjoitella yllättävien esteiden väistöä turvallisesti.
”Kurssilta tulee kyllä paljon hyvää oppia, varsinkin kuin harjoittelemme omilla työautoillamme”, Ylinen toteaa. ”Nyt on parempi käsitys siitä, kuinka auto käyttäytyy liukkaalla, tiukoissa jarrutuksissa ja käännöksissä ja miten vauhti vaikuttaa. Hyödyllistä on myös kerrata kuormaan liittyvät asiat.”
Lopuksi kurssilaiset pääsevät myös ralliauton rattiin. ”Hyvinkin silmiä avaava kokemus nähdä ralliautojen käsiteltävyys ja käyttäytyminen lava-autoihin verrattuna. Piikikkäiden rallirenkaiden mahtava pito mutkissa oli yllätys”, Jari Ylinen sanoo.
Jätä kommentti